Tenenkrommend!

LIKE

Ergeren jullie je ook zo aan de “deel-en-win-acties” op facebook? Ik wel!
Doordat heel veel mensen klakkeloos “liken” en delen is het gewoon spam Zo werd het door facebook ook altijd gezien en daarom was het een tijdlang ook verboden. Tegenwoordig mag het maar het is wel gebonden aan strikte regels.
Als je met een promotie niet aan deze regels voldoet kan facebook je pagina zonder pardon verwijderen en heel vaak doen ze dit ook.

Wat mag nu wel en wat mag nu niet en wat is voor ons als facebookgebruiker van belang?

Er mag geen enkele voorwaarde worden gesteld voor het meeloten voor een prijs dus wat mag niet:
– Deel dit bericht.
– Like dit bericht.
– Like de pagina.
– Tag iemand.

Iedereen die mee wil loten en dit aangeeft moet mee kunnen loten. Je mag wel vragen aan je lezer of ze zo vriendelijk willen zijn je pagina en/of bericht te liken maar het mag dus geen voorwaarde zijn om te winnen.
Op deze manier komt niet onze hele tijdlijn vol te staan met gedeelde “gratis” reclame.

Dat het gratis is daar kun je in de meeste gevallen wel donder op zeggen. Je moet voor de aardigheid de grote acties eens blijven volgen. Van de winnaars zie je nooit iets en als je al eens wat ziet dan is het nep. Ik heb er zelf al verschillende in de gaten gehouden en ook vragen gesteld. Antwoord krijg je nooit. Winnaars zie je ooit nooit.
Ja, die pagina’s hebben veel volgers maar staar je daar niet blind op. Dat zijn allemaal gekochte bestanden.
Door al deze berichten te delen en te “liken” werken wij gratis mee aan de reclamecampagne van dergelijke bedrijven. Vaak zetten we er dan nog, bijna op onze knieën zittend, onder dat we het zooooo graag zouden winnen.

Dan is er nog zoiets als de wet op de kansspelen. Hierin staat dat je als winnaar van een prijs vanaf 449 euro verplicht 29% moet afdragen aan de staat. Stel (niet dat het ooit gebeurt maar toch…) je wint die keuken van 10.000 euro, dan mag je daar mooi 2.900 euro voor dokken. Daar moet je toch even bij nadenken.

Wat ook vaak gebeurt is dat je bij een dergelijke actie wordt doorgeleidt naar een andere pagina waar je vanalles moet invullen.
Ook dat mag dus niet! Men mag alleen de gegevens vragen die nodig zijn voor het in goede banen leiden van de actie.
Als ze je e-mailadres vragen mogen ze dat slecht één ( 1 !!! ) keer gebruiken en dan alleen om te vragen of je een nieuwsbrief wilt ontvangen. Een nieuwsbrief die duidelijk voorzien moet zijn van de mogelijkheid om weer uit te schrijven.

Op een dergelijke pagina mag ook nooit een optie staan waarin je een vinkje moet zetten waardoor je akkoord bent met de actievoorwaarden.

Als je dit allemaal weet en je kijkt naar al die acties dan zie je al snel dat er bijna geen enkele deugt. Acties van plaatselijke bedrijven zijn, voor wat het werkelijk verloten van de prijzen betreft, nog het betrouwbaarst. Die doen meestal wel wat ze zeggen. Het is alleen zo dat je ook daar moet “liken” en delen en dat…mag dus ook niet.
Vaak kan ik het niet laten om ze daarop te wijzen en heel vaak wordt mijn opmerking verwijdert. Uuuuuh censuur…Mag dat wel?
Of weten ze gewoon dat ze fout zitten?

Melden bij facebook levert vaak niet veel op. Op één of andere manier verdienen ze er ook vaak geld aan en doen ze niet veel. Vreemd want het zijn de regels die ze zelf hebben gemaakt. Misstanden kun je wel melden bij de eerder genoemde autoriteit wet op de kansspelen. Als je iets wilt melden maar het liever niet zelf doet kun je het ook doorgeven aan de mensen van HOAXmelding. Die weten de weg en bereiken vaak meer.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

+ 18 = 25